Bæredygtighed
JUN har fokus på, hvordan det enkelte projekt opnår den bedste løsning i forhold til bæredygtighed, råstofmangel og CO2-reduktion. JUN rådgiver kunden i at vælge det rigtige alternative materiale, eventuelt kombineret med en stabilisering for at opfylde projektets behov.
Alternative materialer er alt fra kunst asfalt, beton og tegl, forbrændingsslagge, stabiliseret jord, kalkstabilisering, hydraulisk bundne bærelag (HBB) samt naturmaterialer af ler, sand og grus.
FAGDISCIPLIN
- Vurdere behovet for kalkstabilisering
- Brug af kalkstabiliseret jord i vejkassen
- Brug af knust asfalt, beton og tegl
- Brug af forbrændingsslagge
- Dimensionering af befæstelse
- Fagtilsyn
- Gennemgang af KS-materiale
MYNDIGHEDSKOORDINERING
- Varetage dialogen med myndigheder
- Udarbejde ansøgning til myndighed
CAD/BIM
- Udarbejde tegninger til brug for anlæg
- Udarbejde tegninger til brug for myndighedsansøgning
NYT VÅDOMRÅDE I KEDELSØ ÅDAL
KÅDAL-projektet blev en del af Naturpakken til formål at udnytte ådalens potentiale og løse konflikterne i ådalen med oversvømmelse af landbrugsarealer.
VEJREGLER
Vejregelgruppen Jord, grus og brolægning udarbejder tekniske dokumenter for jordarbejder, bundsikrings- og bærelagsarbejder samt brolægning.
KALKSTABILISERING v/DÆMNINGSOPBYGNING
På banestrækningen mellem Ringsted og Rødby foretages der en hastighedsopgradering fra den nuværende hastighed på 120-160 km/t til 200 km/t. Dette medfører en del af banen sideflyttes, hvorfor der skal etableres nye dæmningsudvidelser.
WEBINAR OM BRUG AF RESTPRODUKTER I ANLÆGSPROJEKTER
AFATEK har gennem de senere år stået for et større udviklingsarbejde, som betyder at slaggegrus i dag er et rigtig godt veldokumenteret og certificeret produkt, der bør anvendt til bærelag på lige fod med stabilt grus eller som tilslag i BSM.