Kalkstabilisering v/ dæmningsopbygning
Kunde: Banedanmark
Beskrivelse:
På banestrækningen mellem Ringsted og Rødby foretages der en hastighedsopgradering fra den nuværende hastighed på 120-160 km/t til 200 km/t. Dette medfører en del af banen sideflyttes, hvorfor der skal etableres nye dæmningsudvidelser.
Opgaven var opdelt i to faser:
Fase 1: I forbindelse med etableringen af banen over Sjælland og Falster er der udført testlokationer på flere banestrækninger samt på Copenhagen Market i Taastrup. På Sjælland og på Falster er der i fase 1 anvendt K2 Moræneler fra grusgrave til 0,4 m kalkstabilisering under råjordsplanum.
Fase 2: I forbindelse med etablering af den nye bane over Lolland skal der anvendes våd lerfyld (Moræneler) fra sidetag, som har vist vingestyrker i de øvre jordlag svarende til K1 Jord. For Fase 1 gjaldt det at der kun måtte kalkstabiliseres K2 Jord. For at undgå unødigt spild, har Banedanmark med assistance fra GEO, COWI, nmGeo og JUN foretaget supplerende undersøgelser og vurderinger med henblik på at K1 Jord (Moræneler) også kan opgraderes ved kalkstabilisering til at opfylde et krav om cu ≥ 80 kN/m2 i indbygningssituationen.
JUNs rolle og opgave:
Medlem BDK-gruppen. Gruppen kommenterede og bearbejdede testresultater samt indstillede til TSA at kalkstabilisering af K1- moræneler kunne bruges i dæmningsopbygninger med krav om cu ≥ 80 kN/m2.